De grootste voordelen van Marketing Automation
Marketing automation kun je als een tool zien en krijgt steeds meer aandacht in de B2B sector. De reden waarom deze tool steeds populairder wordt is niet heel raar. Een groot voordeel van marketing automation is namelijk het voorzien van de behoeften van de kritischer wordende klant. Een aantal voordelen van marketing automation uitgelicht.
Afdelingen beter op elkaar afstemmen
Een belangrijk voordeel van marketing automation is het samenbrengen van marketing- en sales afdelingen. Vaak werken deze afdelingen apart van elkaar en is er geen sprake van closed loop reporting. Daar brengt marketing automation verandering in. Er worden samen doelstellingen bepaald en er wordt samen een Service Level Agreement opgesteld en dit maakt het noodzakelijk om samen te werken.
Het versimpelen van taken
Een hoofdontwikkeling binnen de B2B sector is het automatiseren van handmatige taken uitgevoerd door marketeers. En dit is een ander voordeel van marketing automation: het vereenvoudigen van taken. Zo worden terugkerende taken geautomatiseerd en wordt de tijd voor het opvolgen van leads verminderd. Je kunt hierbij denken aan het beoordelen van de kwaliteit van leads, bijhouden van acties en gebeurtenissen van leads, toevoegen van leads aan het CRM en het versturen van mailtjes. Zowel de marketing afdeling als de sales afdeling hebben moeite om het goede moment te vinden om contact op te nemen met leads.
Data overzichtelijker maken
Een ander voordeel van marketing automation is data overzichtelijker maken. Op basis van de data wordt er op het goede moment de juiste content aangeleverd. Met hulp van marketing automation software wordt een database opgezet met diverse profielen van contacten. Deze data bevat zowel expliciete als impliciete gegevens. Expliciete data is data die het contact zelf heeft gegeven door bijvoorbeeld een formulier in te vullen. Impliciete data houdt in data verzameld op basis van gebeurtenissen en acties binnen een sessie van een lead. Denk aan het downloaden van een whitepaper of het bezoeken van een pagina. Met het verzamelen van dit soort gegevens krijg je een beeld van de informatiebehoefte van het contact. Mede door dit inzicht is het mogelijk om relevante content aan te bieden waarbij de ontvanger sneller een klant kan worden. Op de site van Businessbase vind je meer informatie over marketing automation inzetten voor bedrijven.